Osaaminen kukoistamaan: S2-opettajan näkökulma samanaikaisopetukseen ja reaaliaineiden tukemiseen
S2-opettajan näkökulma samanaikaisopetukseen ja reaaliaineiden tukemiseen
Janakkalan lukiossa S2-opettaja on ollut samanaikaisopettajana filosofian, psykologian, historian, biologian, kemian ja fysiikan tunneilla.
Tavallisesti jo samanaikaisopettajan läsnäolo vaikuttaa aineenopettajan kielitietoisuuteen siten, että hän puhuu hitaammin ja selvemmin. Moni aineenopettaja on sanonut, että kielitietoisuuden huomioiminen unohtuu helposti. Samanaikaisopettajalta vaaditaan herkkyyttä ja kykyä olla lähestyttävä. Asiantuntija on aina aineenopettaja. Janakkalan lukiossa yhteistyö aineenopettajien ja S2-opettajan kesken on sujunut oikein hyvin. Moni aineenopettaja on pyytänyt myös ohjeita kielitietoisempaan opetukseen. S2-opettajalla on erillinen resurssi samanaikaisopetukseen. Se, mille tunneille S2-opettaja pääsee, riippuu hänen aikataulustaan, opiskelijoiden toivomuksesta ja aineenopettajan pyynnöstä.
Yksi tapa auttaa opettamisessa on poimia aineenopettajan puheesta tärkeitä käsitteitä ja kirjoittaa niitä tauluun perusmuodossa ja joskus englanniksi merkityksiä. Perusmuodosta opiskelija voi itse hakea sanan merkityksen omalla äidinkielellään tai englanniksi. Esimerkiksi historian tunnilla yksinkertainen sana kylien ei välttämättä hahmotu kylä-sanaksi, puhumattakaan vaikeampien käsitteiden merkityksestä, joihin lisäksi yhdistyy oppikirjojen vaikeat suomen kielen rakenteet kuten lauseenvastikkeet. Seuraava esimerkki vaikeista kielen rakenteista ja sanojen abstrakteista merkityksistä on filosofian oppikirjasta Minerva 1:
” Kriittinen feministinen ajattelu jatkaa ja toteuttaa filosofian tehtävää selvitellessään ja purkaessaan filosofiassa hyväksyttyjä taustaoletuksia --.” Monesti samanaikaisopetus on kuin simultaanitulkkausta helpommalle kielelle.
Joskus samanaikaisopettaja voi kysyä aineenopettajalta, tarkoittaako hän jotain, jonka S2-opettaja yrittää sanoa toisin helpommin sanoin. Parhaimmillaan tunnista voi tulla dialogia S2-opettajan ja aineenopettajan välillä, ja kyselijänä S2-opettaja edustaa kaikkia opiskelijoita. Esimerkiksi kun filosofian tunnilla puhutaan Platonin luolavertauksesta, S2-opettaja voi kysyä, miksi luolavertaus on olemassa ja mikä on sen merkitys. Yhdessä sitten pohditaan, että luolavertaus tarkoittaa oikeastaan koko elämää ja on ikään kuin metafora tiedon etsimisestä.
Kolmas tapa samanaikaisopettajuudesta on kiertää opiskelijoiden luona ja auttaa jokaista, jolla on kysyttävää sanojen merkityksistä tai muusta itsenäisen tehtävän tekoon liittyvässä asiassa.
Yhteistyö aineenopettajan kanssa jatkuu myös S2-tunneilla monella tavalla. Opintojen alussa S2-opiskelijoiden sanavarasto on vielä puutteellinen. Varsinkin lukiomme koulukohtaisten S2-opintojaksojen sisällöissä on paljon muiden oppiaineiden sisältöjä. Viikoittainen tuntitehtävä S2-oppiaineeseen on tehdä samassa jaksossa meneillään olevista reaaliaineiden kursseista, esimerkiksi historiasta ja biologiasta, ainakin 10 sanan sanasto Quizletissä, harjoitella sitä itsenäisesti ja ottaa kuvakaappaus testituloksesta ja tallentaa se S2-opintojakson Classroomiin.
Lukiomme Kaukoidästä tulleet opiskelijat menestyvät yleensä hyvin matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Varsinkin fysiikassa pitää kuitenkin myös osata selittää ilmiöitä suomen kielellä, ja siinä onkin eniten vaikeuksia matemaattisista aineista. Esimerkiksi valtakunnallisen syventävän fysiikan kurssin avuksi tehdään koulukohtaiselle S2-opintojaksolle lopputehtävä, jossa jokainen opiskelija laatii fysiikan oppisisällöistä (sähkömagnetismi ja valo) Kahootin, joita esitetään suomen tunneilla opintojakson lopussa. Koska S2-opettaja on ollut mukana fysiikan oppitunnilla ja hän tietää, kuka opiskelija osaa fysiikkaa hyvin, voidaan turvallisesti keskustella fysiikan ilmiöistä myös suomen tunnilla.
Toinen tapa käydä S2-oppitunnilla reaaliaineiden asioita on ottaa oppikirjatekstejä esimerkiksi historiasta ja tehdä niistä käsite- tai miellekarttoja. Reaaliaineiden teksteistä voi myös etsiä suomen kielen ilmiöitä kuten pronomineja, konjunktioita, synonyymeja tai etsiä perustelutapoja, esimerkiksi syy- ja seuraussuhteita. S2-opettajalla on reaaliaineiden oppikirjoja, jotta niitä voi käyttää myös S2-tunnilla ja seurata opetusta samanaikaisopettajana.
Kommentit
Lähetä kommentti