Älykellot ohjauksen tukena

Pääsimme Janakkalan lukiossa osallistumaan Hämeen ammattikorkeakoulun Smart-tutkimusyksikön ARPA-hankkeeseen eli arvoperusteiset palvelumallit mielenterveyden edistämisessä.

Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää nuorten hyvinvointia edistävä ja helposti saavutettava digitaalinen palvelu- ja toimintamalli, joka perustuu nuorta motivoivaan osallistamiseen. Kohderyhminä ovat olleet 15-18 -vuotiaat nuoret ja heidän perheensä sekä sote-ammattilaiset Hämeenlinnassa ja Janakkalassa


Nuoret ja heidän perheensä osallistuvat toimintamallin kehittämiseen yhdessä sote -ammattilaisten kanssa asiakastarpeen määrittämisestä mobiilisovelluksen sekä toiminta- ja palvelumallien prototyyppien testaukseen ja toimintamallin vaikutusten arviointiin.
Välillisenä kohderyhmänä HAMK:n hankkeessa ovat myös start up ja pk-yritykset, jotka saavat uusia mahdollisuuksia yhteiskehittää digitaalisia työvälineitä ja palvelumalleja erilaisten kokeilujaksojen kautta.


Tutkijatiimi HAMKilta kävi pitämässä kaikille lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille oppitunnin tutkimushankkeesta ja sen monitieteisestä uloittuvuudesta. Tämä vierailu avasi myös hienosti, mitä monitieteisyys voi olla tutkimuksessa, joka linkittyi suoraan nuorten arkeen. 


Tunnin jälkeen nuoret saivat halutessaan osallistua hankkeeseen 6 viikon ajan. Tuona aikana nuoret käyttivät älykelloa, joka antoi heille palautetta nukkumisesta ja liikunnasta. Nuorten tehtävä oli myös vastata kysymykseen omasta vireystilastaan tai mielialastaan suhteessa nukkumiseen ja liikkumiseensa. Hanke päättyi tutkijatiimin tekemään ryhmähaastatteluun osallistuneiden nuorten kanssa, jossa pohdittiin arjen valintojen merkityksestä hyvinvointiin ja  pohdittiin, mitä nuoret olivat kuuden viikon aikana oppineet.


Hankkeen aikana tapasin osan nuorista ryhmänohjaajan roolissa. Nuoret kävivät tutustumiskeskustelun ryhmänohjaajansa kanssa 1. jakson aikana. Yhdessä nuorten kanssa tutkittiin heidän untaan ja liikkumistaan osana terveellistä arkea tukemassa omaa mielen terveyttä ja opiskeluvalmiuksia. Kellon antama palaute innosti nuoria pohtimaan omaa arkeaan. Kellon antama rehellinen palaute mahdollisti myös realistisen keskustelun arjen valinnoista. Nuorten oli myös helppo asettaa itselleen tavoite suhteessa oman terveellisen arjen vahvistamiseksi. Hedelmällisiä olivat myös keskustelut tilanteissa, joissa aikaa esimerkiksi unelle ei arjessa jäänyt. Nuoret pohtivat hyvin realistisesti omia arjen haasteitaan ja niiden vaikutusta omaan arkeen. 


Koimme lukiolla hankkeen hedelmällisenä. Nuorilla on nykyään paljon omia älykelloja. Tulevaisuudessakin aion käyttää osana ryhmänohjausta tai opinto-ohjausta halukkaiden nuorten kanssa kellojen antamaa palautetta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luotsaava lukio -hanke