”Tuuthan sä tänään matikan tunnille?” Maanantai aamuna erityisopettaja saa riemullisen vastaanoton lukion käytävällä. Opiskelijoiden palaute innostaa uuden kehittämisessä.
Olemme jalkauttaneet yhteisopettajuutta Janakkalan lukiossa lukuvuoden alusta alkaen. Yhteisopettajuutta on pilotoitu Turengin toimipisteessä matematiikan, fysiikan ja ruotsin tunneilla.
Haasteena yhteisopettajuuden kehittämiselle lukioympäristössä on ajan löytyminen opettajien yhteiselle suunnittelulle. Aikuisten yhteistyö oppitunneilla on enemmänkin samanaikaisopetusta. Pikaiset keskustelut ennen tuntia tai välituntisin riittävät toistaiseksi ajatusten vaihtoon ja yhteisen tekemisen suunnitteluun.
Yhteisopettajuuden vahvuus on myös kohtaamisten määrän lisääntyminen. Oppilaiden kohtaaminen toteutuu luokkatilanteessa luontevasti. Kun erityisopettaja on tullut tunneilla tutuksi, on tuen pyytäminen helpompaa myös tuntien ulkopuolella. Samoin erityisopettajien tukipajoihin osallistuminen on lisääntynyt yhteisopettajuuden myötä.
Aineenopettajat ovat myös antaneet positiivista palautetta yhteisopettajuudesta. Lisäkädet neuvomassa ja tukemassa oppitunneilla auttavat myös aineenopettajaa opetustyössä. Samoin opiskelijoiden tarkkaavuuden tukeminen opetettavaan asiaa opetustuokioiden aikana auttaa opiskelijaa ja opettajaa. Kohtaamisen määrän lisääntyminen oppitunneilla luo aineenopettajien kokemusten mukaan positiivista ilmapiiriä oppitunneilla.
wow
VastaaPoista