Yhteisopettajuus erityisopetuksen  ja ohjauksen                                                                                     menetelmänä

”Tuuthan sä tänään matikan tunnille?” Maanantai aamuna erityisopettaja saa riemullisen vastaanoton lukion käytävällä. Opiskelijoiden palaute innostaa uuden kehittämisessä. 

Olemme jalkauttaneet yhteisopettajuutta Janakkalan lukiossa lukuvuoden alusta alkaen. Yhteisopettajuutta on pilotoitu Turengin toimipisteessä matematiikan, fysiikan ja ruotsin tunneilla.

Lukiossa aineenopettajille on oppiaineen sisällön vahva tuntemus. Opetustuokiot toteutuvat aineenopettajan johdolla. Erityisopettaja tehtävänä on kiertää luokassa, palauttaa opiskelijoiden huomion opetustilanteeseen ja tukea oppijoita erilaisten opiskelutekniikoiden oppimisessa ja käyttämisessä. Näin toiminnanohjauksen tukeminen ja itselle sopivien opiskelutekniikoiden kehittäminen ja oppiminen tapahtuu aidossa ympäristössä oppitunneilla.

Luotsaava lukio hankkeen tärkeänä tavoitteena on myös vertaisohjaamisen ja -oppimisen tukeminen. Erityisopettaja voi yhteisopettajana tunneilla kannustaa ja ohjata opiskelijoita myös yhdessä tekemiseen. Jos opiskelija esimerkiksi oivaltaa, miten jokin matematiikan ongelma ratkaistaan, opettaja pyytää häntä auttamaan toista opiskelijaa. 

Haasteena yhteisopettajuuden kehittämiselle lukioympäristössä on ajan löytyminen opettajien yhteiselle suunnittelulle. Aikuisten yhteistyö oppitunneilla on enemmänkin samanaikaisopetusta. Pikaiset keskustelut ennen tuntia tai välituntisin riittävät toistaiseksi ajatusten vaihtoon ja yhteisen tekemisen suunnitteluun. 

Yhteisopettajuuden vahvuus on myös kohtaamisten määrän lisääntyminen. Oppilaiden kohtaaminen toteutuu luokkatilanteessa luontevasti. Kun erityisopettaja on tullut tunneilla tutuksi, on tuen pyytäminen helpompaa myös tuntien ulkopuolella. Samoin erityisopettajien tukipajoihin osallistuminen on lisääntynyt yhteisopettajuuden myötä.

Aineenopettajat ovat myös antaneet positiivista palautetta yhteisopettajuudesta. Lisäkädet neuvomassa ja tukemassa oppitunneilla auttavat myös aineenopettajaa opetustyössä. Samoin opiskelijoiden tarkkaavuuden tukeminen opetettavaan asiaa opetustuokioiden aikana auttaa opiskelijaa ja opettajaa. Kohtaamisen määrän lisääntyminen oppitunneilla luo aineenopettajien kokemusten mukaan positiivista ilmapiiriä oppitunneilla.


Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luotsaava lukio -hanke

Älykellot ohjauksen tukena