Luotsaava lukio: Voimaa ja hyvinvointitaitoja pienryhmästä

Moniammatillista yhteistyötä lisättiin hankkeen aikana. Yhtenä hyvinvointia vahvistavana toimintana pilotoitiin pienryhmätoimintaa, jota suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon psykologin ja nuorisopalveluiden kanssa. Janakkalan lukio toimii kahdessa toimipaikassa ja toiminnan tavoitteet ja nuorten hyvinvoinnin tukemisen tarpeet olivat erilaisia.

Voimala -kahvilan (Turenki) ja Välkkäkahvien (Tervakoski) tavoitteena oli vähentää opiskelijoiden yksinäisyyttä ja lisätä ryhmäytymistä ja osallisuutta. Kahvilat järjestettiin yhteistyössä nuorisopalveluiden kanssa. Voimala kokoontui maanantai iltapäivisin. Nuoret sitoutettiin kahvilaan tunnin ajaksi yhteistä toimintaa järjestämällä. Yhdessä pelattiiin lautapelejä ja korttia, vaihdettiin kuulumisia ja tutustuttiin. Kahvilaan osallistui mukavasti erilaisia nuoria ja se muodostui hyväksi ja turvalliseksi paikaksi myös lukion kansainvälisille opiskelijoille suomen kielen puhumiseen. Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan opiskelijat arvostavat vapaamuotoisia rentoja kohtaamisia aikuisten kanssa. Ensi lukuvuonna kahviloita jatketaankin molemmissa toimipaikoissa.

Turengin toimipaikassa pilotoitiin myös abiturienteille suunnattu Voimaryhmä lukion erityisopettajan ja opiskelijaterveydenhuollon psykologin toimesta. Voimaryhmä kokoontui viisi kertaa iltapäivisin, joista neljä kertaa ennen ylioppilaskirjoituksia ja yksi kerta kirjoitusten jälkeen Voimabiisi -teemalla. Tapaamisissa keskusteltiin nuorten rentoutumisen tavoista ja tehtiin pieniä tehtäviä ja harjoituksia stressiin ja sen hallintaan sekä omiin voimavaroihin liittyen. Moniammatillinen yhteistyö onnistui hyvin ja molemmat ammattilaiset saivat tuoda pienryhmätoimintaan omaa osaamistaan ja näkökulmia. Myös nuorten kokemukset Voimaryhmästä olivat positiivisia. Ylioppilasjuhlissa oli huikeaa kohdata Voimaryhmän nuoria. Jo viiden kohtaamisen avulla voitiin luoda suhteita ja kehittää taitoja, joiden avulla nuoret ovat jatkossa valmiimpia kohtaamaan voimavaroja vaativia tilanteita.

Pienryhmätoimintaa on tarkoitus edelleen kehittää ja jatkaa moniammatillisesti lukuvuonna 2023-24. Nuoruuden kehitysvaiheessa elävät nuoret tarvitsevat erilaisia kohtaamisen paikkoja, jotta he voivat kehittyä niin opiskelijoina kuin ihmisinäkin.


 


 

 


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luotsaava lukio -hanke

Luotsaava lukio: Yhteisopettajuus erityisopetuksen ja ohjauksen menetelmänä