Luotsaava lukio: Voimaa ja hyvinvointitaitoja pienryhmästä
Moniammatillista yhteistyötä lisättiin hankkeen aikana. Yhtenä hyvinvointia vahvistavana toimintana pilotoitiin pienryhmätoimintaa, jota suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon psykologin ja nuorisopalveluiden kanssa. Janakkalan lukio toimii kahdessa toimipaikassa ja toiminnan tavoitteet ja nuorten hyvinvoinnin tukemisen tarpeet olivat erilaisia.
Voimala
-kahvilan (Turenki) ja Välkkäkahvien (Tervakoski) tavoitteena oli vähentää
opiskelijoiden yksinäisyyttä ja lisätä ryhmäytymistä ja osallisuutta. Kahvilat
järjestettiin yhteistyössä nuorisopalveluiden kanssa. Voimala kokoontui
maanantai iltapäivisin. Nuoret sitoutettiin kahvilaan tunnin ajaksi yhteistä
toimintaa järjestämällä. Yhdessä pelattiiin lautapelejä ja korttia, vaihdettiin
kuulumisia ja tutustuttiin. Kahvilaan osallistui
mukavasti erilaisia nuoria ja se muodostui hyväksi ja turvalliseksi paikaksi
myös lukion kansainvälisille opiskelijoille suomen kielen puhumiseen. Opiskelijoilta
saadun palautteen mukaan opiskelijat arvostavat vapaamuotoisia rentoja
kohtaamisia aikuisten kanssa. Ensi lukuvuonna kahviloita jatketaankin
molemmissa toimipaikoissa.
Turengin
toimipaikassa pilotoitiin myös abiturienteille suunnattu Voimaryhmä lukion
erityisopettajan ja opiskelijaterveydenhuollon psykologin toimesta. Voimaryhmä
kokoontui viisi kertaa iltapäivisin, joista neljä kertaa ennen
ylioppilaskirjoituksia ja yksi kerta kirjoitusten jälkeen Voimabiisi -teemalla.
Tapaamisissa keskusteltiin nuorten rentoutumisen tavoista ja tehtiin pieniä
tehtäviä ja harjoituksia stressiin ja sen hallintaan sekä omiin voimavaroihin
liittyen. Moniammatillinen yhteistyö onnistui hyvin ja molemmat ammattilaiset
saivat tuoda pienryhmätoimintaan omaa osaamistaan ja näkökulmia. Myös nuorten
kokemukset Voimaryhmästä olivat positiivisia. Ylioppilasjuhlissa oli huikeaa
kohdata Voimaryhmän nuoria. Jo viiden kohtaamisen avulla voitiin luoda suhteita
ja kehittää taitoja, joiden avulla nuoret ovat jatkossa valmiimpia kohtaamaan
voimavaroja vaativia tilanteita.
Pienryhmätoimintaa
on tarkoitus edelleen kehittää ja jatkaa moniammatillisesti lukuvuonna 2023-24.
Nuoruuden kehitysvaiheessa elävät nuoret tarvitsevat erilaisia kohtaamisen
paikkoja, jotta he voivat kehittyä niin opiskelijoina kuin ihmisinäkin.
Kommentit
Lähetä kommentti