Luotsaava lukio: Hyvinvointitaitojen vahvistaminen - keskustelevaa kehittämistä

Viime keväänä käynnistimme Luotsaava lukio -hankkeen kuulemalla opiskelijoita ja opiskeluhuollon ammattilaisia siitä, miten voisimme tukea opiskelijoiden hyvinvointitaitojen oppimista.

Järjestimme yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän, jossa Learning Cafe -menetelmällä työstimme eri aiheita pienryhmissä. Ryhmiin kuului opiskelijoita, opettajia sekä opiskeluhuollon moniammatillisia työntekijöitä. Pohdittavia kysymyksiä olivat: Miten hyvän mielen taitoja voi lukiossa oppia/opettaa? Mitä hyvän mielen taidot ovat? Minkälaisin tapahtumin voimme vahvistaa hyvän mielen taitoja? Miten hyvinvointia vahvistava moniammatillinen työ voisi näkyä lukion arjessa? Miten ryhmäohjaajat voisivat vahvistaa nuorten hyvinvointia? 



Keskustelut innoittivat kaikkia osallistujia pohtimaan hyvinvoinnin vahvistamista osana lukion toimintakulttuuria. Ideoista poimimme lukuvuodeksi 2022-2023 Hyvinvointikahviloiden järjestämisen. Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän eri ammattiryhmät järjestävä jokaisessa jaksossa nuorille kahvilan, jossa pohditaan erilaisia hyvinvointia vahvistavia teemoja yhdessä nuorten kanssa. Kahviloita järjestetään mm. moninaisuudesta, resilienssistä, seksuaalisuudesta ja ehkäisystä sekä itsemyötätunnosta.

Toiseksi kehityskohteeksi nostamme tänä lukuvuonna ryhmänohjaajatyön kehittämisen. Nuorten selkeä toive oli, että ryhmäohjaajat olisivat enemmän heidän arjessaan läsnä - kohtaisi ja kuuntelisi. Samoin ryhmäytymistä toivottiin lukioon lisää. Pyrimme kuulemaan säännöllisesti nuorten toiveita, ja ykkösten ryhmäohjaajat pohtivat yhdessä toimivia tapoja tukea ryhmäläisiä. Kokeilemme ja korjaamme toimintaa lukuvuoden edetessä. Tavoitteena on, että hankkeen aikana saamme koottua ryhmäohjaajan käsikirjan tukemaan tätä tärkeää työtä lukiossa.



Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luotsaava lukio -hanke

Luotsaava lukio: Älykellot ohjauksen tukena