Luotsaava lukio: Hyvinvointitaitojen vahvistaminen - keskustelevaa kehittämistä
Viime keväänä käynnistimme Luotsaava lukio -hankkeen kuulemalla opiskelijoita ja opiskeluhuollon ammattilaisia siitä, miten voisimme tukea opiskelijoiden hyvinvointitaitojen oppimista.
Järjestimme yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän, jossa Learning Cafe -menetelmällä työstimme eri aiheita pienryhmissä. Ryhmiin kuului opiskelijoita, opettajia sekä opiskeluhuollon moniammatillisia työntekijöitä. Pohdittavia kysymyksiä olivat: Miten hyvän mielen taitoja voi lukiossa oppia/opettaa? Mitä hyvän mielen taidot ovat? Minkälaisin tapahtumin voimme vahvistaa hyvän mielen taitoja? Miten hyvinvointia vahvistava moniammatillinen työ voisi näkyä lukion arjessa? Miten ryhmäohjaajat voisivat vahvistaa nuorten hyvinvointia?
Toiseksi kehityskohteeksi nostamme tänä lukuvuonna ryhmänohjaajatyön kehittämisen. Nuorten selkeä toive oli, että ryhmäohjaajat olisivat enemmän heidän arjessaan läsnä - kohtaisi ja kuuntelisi. Samoin ryhmäytymistä toivottiin lukioon lisää. Pyrimme kuulemaan säännöllisesti nuorten toiveita, ja ykkösten ryhmäohjaajat pohtivat yhdessä toimivia tapoja tukea ryhmäläisiä. Kokeilemme ja korjaamme toimintaa lukuvuoden edetessä. Tavoitteena on, että hankkeen aikana saamme koottua ryhmäohjaajan käsikirjan tukemaan tätä tärkeää työtä lukiossa.
we love it
VastaaPoista